Mikä tämän blogin tarkoitus on? Mitä Cantio Laudikselle kuuluu? Onko korona-aikana konsertteja?
Cantio Laudiksen blogi kertoo kuulumisia kuorolaisilta sekä avaa tulevien konserttien ja levyjen kappaleiden taustaa erilaisista näkökulmista. Näkökulma voi esitellä teoksen sisältöä, sen säveltäjää, runoilijaa tai tiettyä esitystä. Tarkoituksena on avata uusia ovia musiikin suureen ja ihmeelliseen maailmaan.
Cantio Laudiksen kuorokausi on pyörähtänyt taas hyvin käyntiin pitkän tauon jälkeen. Pandemia vaikeutti kuoron toimintaa keväällä, joten emme pystyneet järjestämään tavallisia harjoituksia tai esiintymisiä. Onneksi pystyimme tekemään muutamia produktioita tilanteesta huolimatta. Pääsiäisenä tuplakvartetti ihastutti virtuaalikirkon kautta esittäen Bachin pääsiäiskoraaleja ja muutamia otteita Antti Heikkilän Pietari-oratoriosta. Tämän lisäksi koko kuoro esiintyi heinäkuussa jumalanpalveluksen jälkeen taltioidun videon välityksellä. Cantio Laudiksella oli etäharjoituksia pandemian aikana Zoomin välityksellä. Harjoitukset antoivat monille kuorolaisille mahdollisuuden irtaantua korona-arjesta edes hieman. Etäily myös mahdollisti muutamien työryhmien toiminnan hyvällä teholla. Muun muassa strategiatyöryhmä hahmotteli kuorolle visiota.
Kuoron strategiatyöryhmä linjasi uudessa visiossaan kuorolaisten palautteen pohjalta Cantio Laudiksen yhdeksi näkemykseksi: ”Ohjelmisto on motivoivaa, kehittävää, monipuolista ja tavoitteellista”. Haluamme profiloitua kuoroksi, joka valmistaa aktiivisesti uutta ohjelmistoa. Tämän yhtenä tavoitteena on kehittää niin kuoroa kuin yksittäistä laulajaa. Kuten kuulijamme saattavat tietää, Cantio Laudiksen konserteissa ja levyillä on monipuolista ja kuorolle tuoretta ohjelmaa, jotka osa kuulijoista voi kokea liian hienoina tai erikoisina. Näillä teoksilla emme pyri vain laajentamaan ja kehittämään omaa musiikillista osaamistamme vaan myös laajentamaan yleisömme kirkko- ja taidemusiikin tuntemusta. Maailma on täynnä teoksia, jotka sopivat loistavasti kuoromme ja kuulijoidemme musiikkimakuun. Ne täytyy vain ensin löytää.
Kuoroteoksilla on monia tasoja, joista näkyvimmät ovat musiikki ja teksti. Nykyään, kun teknologia mahdollistaa jatkuvan taustamusiikin kuuntelemisen, kuulijoina emme ehdi ajatella kappaleen kokonaista sanomaa eli mitä teoksen tekijä haluaa kertoa yleisölle. Vaikka kuuntelemamme musiikki olisi musiikillisesti vaikuttava, sanojen kuuntelu ja teoksen sanoman löytäminen nostaa niiden ymmärtämisen aivan uudelle tasolle. Siihen, ettei ymmärrä laulettua tekstiä konserteissa, on olemassa helppo ratkaisu: käsiohjelmasta löytyy aina teosten sanojen suomennokset. Tänä vuonna lähes kaikkia kuoromme konsertteja pystytään seuraamaan virtuaalikirkon kautta ja useimpien käsiohjelmat tulevat olemaan löydettävissä Cantio Laudiksen verkkosivujen kaupasta.
Cantio Laudis aloitti normaalin toimintansa elokuussa noudattaen koronarajoituksia. Yksi esiintyminen kerkesi olla jo ennen tätä postausta Karjasillan kirkolla messuavustuksen merkeissä, tosin vain puolikkaan kuoron voimin. Kuoro harjoittelee tällä hetkellä uutterasti niin Fordell Grand Prixiin kuin pyhäinpäivän aaton sävelhartauteen. Ohjelmassa on niin tuttuja vanhoja, kuin myös kuorolle uusia teoksia. Ensimmäisessä postauksessa keskitytään pyhäinpäivän aattona kuultavaan Eric Whitacren teokseen Lux Aurumque.
Olli Yrjänä, kuoron tenori
Mikä tämän blogin tarkoitus on? Mitä Cantio Laudikselle kuuluu? Onko korona-aikana konsertteja?
Cantio Laudiksen blogi kertoo kuulumisia kuorolaisilta sekä avaa tulevien konserttien ja levyjen kappaleiden taustaa erilaisista näkökulmista. Näkökulma voi esitellä teoksen sisältöä, sen säveltäjää, runoilijaa tai tiettyä esitystä. Tarkoituksena on avata uusia ovia musiikin suureen ja ihmeelliseen maailmaan.
Cantio Laudiksen kuorokausi on pyörähtänyt taas hyvin käyntiin pitkän tauon jälkeen. Pandemia vaikeutti kuoron toimintaa keväällä, joten emme pystyneet järjestämään tavallisia harjoituksia tai esiintymisiä. Onneksi pystyimme tekemään muutamia produktioita tilanteesta huolimatta. Pääsiäisenä tuplakvartetti ihastutti virtuaalikirkon kautta esittäen Bachin pääsiäiskoraaleja ja muutamia otteita Antti Heikkilän Pietari-oratoriosta. Tämän lisäksi koko kuoro esiintyi heinäkuussa jumalanpalveluksen jälkeen taltioidun videon välityksellä. Cantio Laudiksella oli etäharjoituksia pandemian aikana Zoomin välityksellä. Harjoitukset antoivat monille kuorolaisille mahdollisuuden irtaantua korona-arjesta edes hieman. Etäily myös mahdollisti muutamien työryhmien toiminnan hyvällä teholla. Muun muassa strategiatyöryhmä hahmotteli kuorolle visiota.
Kuoron strategiatyöryhmä linjasi uudessa visiossaan kuorolaisten palautteen pohjalta Cantio Laudiksen yhdeksi näkemykseksi: ”Ohjelmisto on motivoivaa, kehittävää, monipuolista ja tavoitteellista”. Haluamme profiloitua kuoroksi, joka valmistaa aktiivisesti uutta ohjelmistoa. Tämän yhtenä tavoitteena on kehittää niin kuoroa kuin yksittäistä laulajaa. Kuten kuulijamme saattavat tietää, Cantio Laudiksen konserteissa ja levyillä on monipuolista ja kuorolle tuoretta ohjelmaa, jotka osa kuulijoista voi kokea liian hienoina tai erikoisina. Näillä teoksilla emme pyri vain laajentamaan ja kehittämään omaa musiikillista osaamistamme vaan myös laajentamaan yleisömme kirkko- ja taidemusiikin tuntemusta. Maailma on täynnä teoksia, jotka sopivat loistavasti kuoromme ja kuulijoidemme musiikkimakuun. Ne täytyy vain ensin löytää.
Kuoroteoksilla on monia tasoja, joista näkyvimmät ovat musiikki ja teksti. Nykyään, kun teknologia mahdollistaa jatkuvan taustamusiikin kuuntelemisen, kuulijoina emme ehdi ajatella kappaleen kokonaista sanomaa eli mitä teoksen tekijä haluaa kertoa yleisölle. Vaikka kuuntelemamme musiikki olisi musiikillisesti vaikuttava, sanojen kuuntelu ja teoksen sanoman löytäminen nostaa niiden ymmärtämisen aivan uudelle tasolle. Siihen, ettei ymmärrä laulettua tekstiä konserteissa, on olemassa helppo ratkaisu: käsiohjelmasta löytyy aina teosten sanojen suomennokset. Tänä vuonna lähes kaikkia kuoromme konsertteja pystytään seuraamaan virtuaalikirkon kautta ja useimpien käsiohjelmat tulevat olemaan löydettävissä Cantio Laudiksen verkkosivujen kaupasta.
Cantio Laudis aloitti normaalin toimintansa elokuussa noudattaen koronarajoituksia. Yksi esiintyminen kerkesi olla jo ennen tätä postausta Karjasillan kirkolla messuavustuksen merkeissä, tosin vain puolikkaan kuoron voimin. Kuoro harjoittelee tällä hetkellä uutterasti niin Fordell Grand Prixiin kuin pyhäinpäivän aaton sävelhartauteen. Ohjelmassa on niin tuttuja vanhoja, kuin myös kuorolle uusia teoksia. Ensimmäisessä postauksessa keskitytään pyhäinpäivän aattona kuultavaan Eric Whitacren teokseen Lux Aurumque.
Olli Yrjänä, kuoron tenori